[Carta oberta del President] Black Friday en salut. Tothom en promoció

Divendres negre. Després dels escàndols arrel del tancament sobtat de clíniques com Funnydent i Idental, que van provocar milers d’afectats, soroll, notícies, escàndols, estafes i indignació a les xarxes, l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació, l’Ajuntament de Tarragona, Consum i plataformes d’afectats exigeixen ara al col·lectiu de dentistes que fem gestos, descomptes i solidaritat, però simultàniament se’ns acusa de no haver fet res. Ho diré molt clar i català: Ja n’hi ha prou collons!

Portem anys denunciant i reclamant actuacions al Parlament de Catalunya, al Senado, al Ministerio de Sanidad, als grups parlamentaris catalans i nacionals, al Departament de Salut…, la necessitat imperativa de la regulació / prohibició de la publicitat sanitària. Ho sap tothom, és un escàndol.

Estem farts de veure a Bertín Osborne, Xavi Hernández, Javier Cárdenas, Iker Casillas, Carolina Cerezuelo i Jesús Vázquez sent la imatge de mútues que regalen assegurances dentals, fan regals, promocions 2×1, garanties de per vida, garanties de 10 anys, descomptes i subvencions, i altres promocions. Què serà el següent? Un viatge en autocar on regalin un pernil o formatge manxego i sortegin blanquejaments dentals als jubilats? Com deia Matías Prats, “pero esto, ¿qué es? PERO ESTO, ¿QUÉ ES?”

Prou ja de fer demagògia populera amb l’odontologia!

S’ha deixat a l’odontologia fora de la cobertura de prestacions públiques. S’ha deixat a l’odontologia en mans del sector privat. S’ha deixat que el low cost dental s’establís al nostre país, argumentant erròniament que això socialitzaria l’odontologia i l’accés al dentista. S’ha deixat que, per tenir accés al dentista la gent hagi de creure els anuncis de la tele o refiar-se de clíniques dentals que deixen fulletons promocionals de clíniques dentals a la bústia. O, inclús, buscar quin descompte es pot aconseguir per internet o el regal d’un implant dental per la compra d’una hamburguesa.

S’ha deixat que la part de la població que no té recursos per accedir al dentista fes finançaments impossibles atrets per les promocions. S’ha permès que hi hagués dentistes com a xurros, obrint facultats privades (som la fàbrica de dentistes d’Europa i els que més quilòmetres d’AVE i aeroports tenim), tot plegat amb “molt” de criteri.

S’ha permès el descontrol, sense numerus clausus, pensant erròniament que així l’odontologia seria més “barata”. Hi havia el pensament que el low cost salvaria el cul a una administració incompetent que no planifica i que creia que amb la plaga de clíniques low cost socialitzarien l’accés al dentista sense posar ni un duro .

“El sector ja es regularà!”, deien, com si es tractés de pizzeries o immobiliàries, ometent deliberadament que l’odontologia és salut i pot portar conseqüències importants si tenim problemes.

Cap dels polítics amb qui he parlat va a una clínica de marca, ni low cost, ni ells ni la seva família….però la gran majoria de la població no pot accedir al dentista.

En aquest país et trasplanten un ronyó o et fan una canvi de sexe, però no et salven una dent fent un tractament de nervi. I ho denunciem, i fem la campanya “No piquis!”, i la campanya “Per una Odontologia sense trucs” protagonitzada pel Mag Lari, i anem a la televisió, a les ràdios i sortim en premsa, i l’autoritat catalana de la competència ens expedienta, i ens fa retirar la campanya “No piquis!” o ens sanciona. Però és clar, ningú fa res, els pacients estafats, amb problemes de salut, i ara és el Col·legi el que ha de fer alguna cosa. Donen ganes de parafrasejar a  José Antonio Labordeta o Fernando Fernán Gómez.

Prohibeixin d’una vegada la publicitat sanitària. No es pot vendre la salut al que més i millors anuncis de televisió o promocions faci. Ho entenen? No fan decrets exprés en reunió de Consejo de Ministros pel què els interessa? Pues ale, és fàcil!

Regulin el número de dentistes, com es fa a Europa. Augmentin la cobertura sanitària i incloguin la salut bucodental en les prestacions públiques. Creïn les especialitats d’una vegada, com a la resta d’Europa, i no continuem sent bananeros.

Facin que es compleixi ESCRUPULOSAMENT i ESTRICTAMENT la Llei de Societats Professionals de 2007. La propietat, titularitat, gestió i explotació, ha de ser dels professionals: DENTISTES. Ni empresaris amb afició als cavalls, ni societats intermediàries, ni inversors, ni franquiciats, ni fons voltor, ni bancs, ni asseguradores, ni protètics, ni fruiters. L’odontologia pels dentistes.

I ara, pel Black Friday, et regalen un raspall de dents elèctric, o si portes a l’àvia a fer ortodòncia et regalaran un patinet elèctric solar, o entrades pel cinema (crispetes no incloses), 50% de descompte si s’accepta un finançament de 60 quotes d’uns 100 eurets de res amb garantia de per vida, de Jordi Hurtado.

(Això sí, si tanca l’empresa Jordi Hurtado, no se’n fa responsable). Assegurances dentals per menys del què costa un entrepà i una aigua (de l’aixeta, que ara igual d’aquí res la regalen). Tot molt normal. Publicitat “churrunyosa” com dic jo.

Tothom a la caça del pacient, a veure si el community manager de la clínica fa algo a Facebook o Instagram per portar més clients i fer també samarretes i gorres. Ara és Black Friday i, si Amazon i Mediamarket ho fan, doncs les clíniques dentals també. Després ja vindran les promocions de Nadal, San Valentí, o el dia de l’elefant de colors Elmer. És igual, tot s’aprofita. Si Navidul ha venut més pernils amb Bertín Osborne, doncs Unidental no pot ser menys! “Dale Manolo!”.

D’aquí poc, el què conduirà bicicleta o moto de GLOVO, et portarà un dentista a la capsa del darrera, acompanyat d’un comercial que ho supervisarà tot, fent un “2 de 1 amb folre i manilles”, això sí, sense vestir de groc que això és un tema molt important i seriós.

Està clar, la culpa és dels dentistes, que són careros, i del Col·legi.

Tot molt normal

Barcelona, 23 de novembre de 2018

Antoni Gómez Jiménez
President del COEC

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn